>

NL Space op Space Tech Expo in Bremen: ‘Ruimtevaart is een internationale commerciële business geworden.’

De Nederlandse ruimtevaartsector was deze week goed vertegenwoordigd op de Space Tech Expo in Bremen. De jaarlijkse beurs is vaste prik voor een aantal Nederlandse bedrijven en instellingen, maar kende dit jaar ook veel nieuwe bezoekers die zich wilden profileren onder de NL Space branding. Samen met brancheorganisatie SpaceNed faciliteerde het NSO ontmoetingen en plannenmakerij met het inmiddels welbekende NL Space paviljoen.


Het NL Space paviljoen op Space Tech Expo in Bremen
Honderden stands in drie hallen, bemenst door vijfduizend mensen uit de internationale ruimtevaart. Veel zwart, wit en blauw op borden met rechte hoeken en strakke logo’s. En één grote, kleurrijk paviljoen met veel oranje en ronde vormen. De NL Space paviljoen, met S&T, FSO, Avatar, Cosine, Westend, NL Space campus, Aerospace Delta, Sparkwing en NLR was niet te missen op de Space Tech Expo. TNO, Dawn, Airborne, DARE en ISISPACE hadden elders op de beurs een eigen, grote stand.

Commerciële business

Ben van Berge Henegouwen, directeur van West End, ziet de beurs als een unieke kans: ‘Ik wil graag onderdeel uitmaken van de NL Space community. Op deze beurs ontdek ik snel wat de nieuwste ontwikkelingen in de ruimtevaart zijn. Daarnaast merk je dat mensen hier tijd hebben. Ik heb twee uur inhoudelijk kunnen praten met een belangrijke Nederlandse relatie. Vaak lukt dat in Nederland niet, met al onze drukke agenda’s.

‘In drie dagen tijd kun je hier vijfduizend mensen treffen’, zegt voorzitter van SpaceNed Jeroen Rotteveel. ‘Als je met honderd van die mensen praat, kom je waarschijnlijk met honderd nieuwe ideeën thuis. Een paar daarvan vertalen zich in concrete kansen.’ Volgens Rotteveel op dit soort beurzen juist veel te halen voor Nederlandse bedrijven: ‘Ruimtevaart is een internationale, commerciële business geworden.’

Goede voorbeelden van die new space komen onder meer van Cosine, die op het NL Space paviljoen staat met Hyperscout-2. Dit kleine, maar ontzettend slimme satellietinstrument bestudeert de aarde in verschillende golflengtes en kan zo helpen bij de detectie van onder meer natuurrampen, vegetatie, bodemvocht, waterkwaliteit en hitte-eilanden. Ook op het paviljoen vertegenwoordigd: Sparkwing. Dit is ’s werelds eerste catalogus van gestandaardiseerde, commerciële zonnepanelen voor kleine satellieten, ontwikkeld door Airbus Nederland met steun van het NSO.


Presentatie Actieagenda 2.0, met vlnr: gedeputeerde Zuid-Holland Meindert Stolk, CEO Aviaspace Holger Oelze, Senatorin für Wirtschaft, Arbeit und Europa Kristina Vogt en voorzitter SpaceNed Jeroen Rotteveel.
Van Zuid-Holland naar de maan

De Space Tech Expo is ook een moment om aankondigingen te doen. De Provincie Zuid-Holland en de deelstaat Bremen presenteerden tijdens een side event hun Actieagenda 2.0, met daarin plannen voor samenwerking op het gebied van innovatie en de uitwisseling van studenten. ‘Deze beurs is een prachtig moment om samen te komen en een van de vaste afspraken in onze agenda’s’, aldus Renate Beausoleil van de provincie Zuid-Holland. ATG en het Radboud Radio Lab tekenden in het NL Space paviljoen een intentieverklaring om samen te werken aan een radiotelescoop op de achterkant van de maan. Omdat we juist op die unieke locatie straling van het vroege universum kunnen ontvangen, die iets vertelt over de periode tussen de oerknal en de vorming van de eerste sterren.

Nieuwe kansen in 30 seconden

Ruimte voor nieuwe aanwas, was er ook. NL Space Campus greep de Space Tech Expo aan om, samen met SBIC Noordwijk en ESA BIC Noord-Duitsland, een netwerkevenement te organiseren: Connecting the Curious. Vooral voor de not so usual suspects, zegt community manager Maaike Smelter: ‘Op de beurs tref je vooral de gevestigde orde. Wij willen die openbreken voor young professionals en startups. Zij kloppen niet als eerste aan bij ESA voor financiering, maar verkennen hun kansen in de commerciële ruimtevaartindustrie.’

In café Lugger, om de hoek van de expo, diende de trap als podium. Vanaf de tiende trede pitchten jonge mensen uit Nederland en Duitsland spannende ideeën in niet meer dan dertig seconden. Ze willen tien keer lichter materiaal maken voor satellieten, een nieuwe generatie Mars rovers ontwikkelen, een positioneringssysteem bouwen voor satellieten op basis van dronetechnologie en de operationele kosten van satellieten met een factor vijf omlaag brengen. Na elke pitch klonk luid applaus en daarna was er de borrel om verder te praten over hoe dat allemaal te bereiken: nieuwe kansen voor de Nederlandse ruimtevaart.