>

Nederlandse startup maakt vliegen veiliger met satellietgegevens

Om vliegen veiliger te maken, ontwikkelde de Nederlandse startup Meandair een laagdrempelige toepassing voor piloten van kleine vliegtuigen. Met dank aan satellietgegevens en met dank aan het NSO, dat de ontwikkeling van de toepassing via ESA’s Business Applications Space Solutions programma hielp financieren.

De toepassing van Meandair is even simpel als doeltreffend: kleurcodes op een digitale kaart laten zien of piloten hun gewenste route wel of niet kunnen vliegen vanwege het weer. Rood: slecht weer. Geel: slecht weer op komst. Groen: goed weer en voldoende zicht. Achter de schermen worden de data elk kwartier geüpdatet. En de weersverwachting kan tot wel vijf uur vooruit worden bekeken.

‘Veel piloten in de kleine luchtvaart werken nu nog met de METAR’, vertelt Peter Novak. Hij is medeoprichter en directeur van Meandair. ‘Dat is een summier en vooral heel lokaal, geschreven weerbericht, dat slechts elk uur of elke twee uur geüpdatet wordt. ‘Wij dachten: dat kan eenvoudiger en veiliger. Zo zijn we begonnen met de ontwikkeling van weather nowcasting voor de luchtvaart: een gepersonaliseerd weerbericht voor elke piloot.’


Testen van een vroege prototype van de data van Meandair in een tablet
app aan boord van een Boeing 737 MAX in 2018. Bron: Meandair

Bewezen technologie

Peter Novák en Antonín Komenda werkten samen met het KNMI en softwarebedrijf S[&]T, dat veel ervaring heeft in de Nederlandse ruimtevaart. Zo kwam automatisch ook het NSO in beeld, vertelt Novák: ‘We hebben twee keer financiële steun ontvangen. Eén keer voor ons haalbaarheidsonderzoek in 2018 en een keer voor het ontwikkelen van een werkend prototype tussen 2020 en 2022 voor onze eerste klant SkyDemon.’

Het NSO hielp Meandair via het ESA Business Applications Space Solutions programma. Dit programma stimuleert bedrijven die satelliettoepassingen willen ontwikkelen, verbeteren en vervolgens de markt brengen. Om dit succesvol te kunnen doen, is een werkend prototype, dus bewezen technologie, erg belangrijk.

Kathelijne Beenen van het NSO: ‘We helpen bedrijven met de ontwikkeling van toepassingen die voorzien in de behoefte van een launching customer, die meerwaarde hebben voor de maatschappij en die economisch interessant kunnen zijn. Dit kan in alle sectoren zijn: in de landbouw, de energietransitie, het waterbeheer en in dit geval dus de luchtvaart.’

Hoe belangrijk was dit steuntje in de rug voor Meandair? ‘Ongelooflijk belangrijk’, zegt Novák. ‘We investeerden zelf de helft en de andere helft kwam van de Nederlandse overheid via het ESA-programma. Ik durf te zeggen dat Meandair er zonder deze subsidie niet was gekomen. En nu zijn we een Nederlandse startup, gevestigd in Delft, met zeven mensen.’


Screenshot van de SkyDemon-app met een functie voor VFR Flyable voorwaarden
gebouwd op de gegevens van Meandair. Sinds 2021 is SkyDemon van Meandair
lancerende klant. Bron: SkyDemon.

Verkeersvliegers

Aan ambities geen gebrek, bij het nog jonge ruimtevaartbedrijf. De komende jaren hoopt het de sprong te kunnen maken van de kleine luchtvaart naar de glass cockpit: het dashboard van verkeersvliegers wereldwijd. Zodat ook KLM en andere grote maatschappijen makkelijker om slecht weer en turbulentie heen kunnen vliegen. Daarnaast ziet het bedrijf kansen in de energietransitie. Novák: ‘Wij kunnen ruwe satellietdata binnen vijf tot zeven minuten verwerken tot een zinvolle weersvoorspelling. Zulke voorspellingen zijn van groot belang voor wind- en zonneparken en distributienetwerken voor duurzame energie.’


De Radair4D-app van Meandair biedt een overzicht tijdens de vlucht van
turbulentie langs het vluchtplan. Bron: Meandair

Meer informatie

https://business.esa.int/projects/meandair

https://www.meandair.com/